Les Habilitats Socials són un conjunt de competències conductuals que possibiliten que la persona mantingui relacions socials positives amb els altres i que afronti, de manera efectiva i adaptativa, les demandes del seu entorn social, aspectes que contribueixen significativament, per una part, a l’acceptació per part dels companys i, per altra, a un ajut i adaptació social adequat. A l’escola donem molta importància a l’aprenentatge d’aquesta competència. És per això que cada divendres a la tarda dediquem una hora al treball de les Habilitats Socials.
Us presentem dos exemples d’aquests que hem realitzat aquest primer trimestre.
EL JOC DELS GOMETS a 3r de primària
Explicació de l’activitat:
Tots els participants tindran els ulls tancat i romandran en silenci. A cadascun dels participants se li col·locarà un gomet al front de manera que no pugui veure quin color li ha tocat. Quan tots els participants tinguin gomet, se’ls demanarà que obrin els ulls i els direm que tenen dos minuts per agruparse amb la condició de no poder parlar. Tots els alumnes tenien un gomet rodó de color blau, però a dins hi havia diferents dibuixos.
Objectius a treballar:
- Fer una aproximació als criteris que es segueixen per conformar grups socials.
- Constatar la tendència a discriminar a aquells que són diferents.
- Treballar l’homogeneïtat i la diversitat en la formació de grups.
DICTAT DE DIBUIXOS a 4t de primària
Explicació de l’activitat:
Els participants es col·loquen per parelles, asseguts esquena contra esquena. Es reparteix un dibuix a un membre de cada parella (l’altre membre no el pot veure). Qui té el dibuix comença a dictar, amb el màxim de detalls, el que hi ha dibuixat i l’altre (que no pot parlar ni fer cap pregunta) ho va fent en una de les parts del full blanc. En acabar es comparen els dos dibuixos.
Objectius a treballar:
- La importància d’una bona comunicació, per poder entendre les coses bé i evitar malentesos.
- Treball en equip.
- Confiança entre companys i companyes.