Durant el segon i tercer trimestre, l’alumnat de 4t d’ESO estan immersos en la realització dels seus Treballs de Recerca (TDR), una activitat clau dins del seu itinerari acadèmic que els prepara per als reptes futurs. Aquest projecte, que culmina amb una presentació oral davant d’un tribunal, té com a objectiu fomentar l’autonomia, l’esperit crític i la capacitat d’investigació dels estudiants.
El procés va començar mesos enrere amb l’elecció del tema, que l’alumnat han escollit en funció dels seus interessos personals, sempre sota la supervisió d’un tutor o tutora que els acompanya al llarg de tot el recorregut. Des de temes científics, socials o artístics fins a qüestions d’actualitat o projectes pràctics, la varietat dels treballs d’aquest any ha estat notable, demostrant la riquesa d’interessos del grup.
La metodologia de treball combina la recerca documental, entrevistes, enquestes i treballs de camp. L’alumnat aprèn a cercar informació fiable, organitzar-la i elaborar un discurs propi. A més, també aprenen a gestionar el temps, planificar les diferents etapes del projecte i adaptar-se a les possibles dificultats del procés.
Ara, en aquestes setmanes finals, els alumnes ultimen els detalls, revisen els seus treballs escrits i començaran a preparar les exposicions orals. Serà durant l’última setmana de curs, quan defensaran els seus projectes davant d’un tribunal format per professorat del centre.
Des de l’escola volem posar en valor el compromís i la constància dels nostres alumnes en aquesta tasca, així com la feina d’acompanyament dels docents que fan possible que cada TDR sigui una experiència d’aprenentatge real, personal i enriquidora.