El passat divendres dia 29 de maig, durant la classe virtual de Llengua Catalana, els alumnes de 3r d’ESO van treballar les fake news o notícies falses. Vam comentar-ne els seus precedents, vam explicar en què consisteixen i també vam veure quines estratègies podem seguir per identificar-les i desemmascarar-les.
Per posar-los a provar, els vam demanar si eren capaços de reconèixer la veracitat d’algunes informacions, mentre els mostràvem en pantalla alguns titulars que havíem elaborat amb la web (breakyourownnews.com), tot un generador de fake news, que ens ha estat molt útil per preparar aquesta activitat.
Cada vegada que els ensenyàvem un titular, havien de dir si era cert o fals i els deixàvem un minut per fer una petita recerca a la xarxa en cas que ho necessitessin. Vam escollir tres notícies relacionades amb el COVID-19 i, hem de dir, que van saber discernir amb molta rapidesa què era i què no era una informació falsa.
Després d’aquesta introducció, la proposta d’activitat setmanal: redactar una notícia web falsa relacionada amb el coronavirus i enfocada des de l’àmbit que cadascú preferís (salut, educació, economia, esport, etcètera). La notícia és un dels gèneres que més hem treballat al llarg del curs i els alumnes ja en coneixen les característiques estructurals i lingüístiques. La propera setmana esperem poder oferir-vos els resultats d’aquesta proposta que agruparem en el que hem anomentat “El nostre noticiari de Fake News”.