Temps, imaginació i ganes de gaudir. Aquesta és l’equació perfecta que convida a jugar a casa amb els més petits de forma senzilla i original a través de la màgia.
La crisi del coronavirus ha fet que d’un dia per a un altre moltes famílies hagin de canviar els seus hàbits de vida, no obstant això, hagut de precisament al confinament en la llar, la imaginació es converteix en una de les eines fonamentals perquè nens i majors no s’avorreixin. En el cas dels petits, a més, la màgia és un estímul per a la ment i un al·licient per conservar el “pensament màgic”, una capacitat que els permet creure que és possible endevinar el que un altre pensa o fer desaparèixer objectes. A més, constitueix una manera barata d’entretenir als nens. Una baralla, uns daus, fins i tot una moneda, són suficients per sorprendre’ls, però, com fer-ho? A continuació us donem cinc trucs senzills per sorprendre als més petits.
1. La moneda que desapareix
Per a aquest truc fa falta una moneda, un mocador i una camisa, samarreta, pol o qualsevol altra peça amb una butxaca en el pit.
La il·lusió consisteix a sostenir amb una mà la moneda, de manera visible, i amb l’altra el mocador. El mocador es passa en reiterades ocasions sobre la moneda, en un moviment des d’endavant cap a enrere. El nen pot veure com, després de passar el mocador, la moneda segueix estant allí fins que, després d’una passada, deixa d’estar! La clau està a agafar, en l’última passada, la moneda amb la mà amb la qual se sosté el mocador i, en portar aquesta mà cap a enrere, deixar anar la moneda en la butxaca. Així pot després desplegar-se el mocador i mostrar ambdues mans, i la moneda no estarà per cap part.
2. Endevinar la carta en la qual el nen està pensant
Aquest truc solament requereix una baralla de naips.
- Es prenen 21 cartes i es distribueixen, amb les cares cap amunt, en tres files de set naips cadascuna.
- Perquè el truc funcioni, cal repartir una carta per vegada en cada fila, i no les set d’una fila seguides, per passar després a la fila següent.
- Es demana al nen que pensi en una carta i que la recordi, però sense dir quin és. Solament ha d’indicar en quina fila es troba.
- Després es recullen les tres files, amb la cura que la fila assenyalada pel petit quedi enmig de les altres dues, i es torna a formar el mall. El procediment de distribuir en tres files, preguntar al nen en quin està la seva carta i recollir-les es repeteix, de la mateixa manera, dues vegades més.
Una vegada realitzats aquests passos, la carta que el nen hagi triat serà la que ocupi el lloc del mitjà en el mall, és a dir, tindrà 10 cartes damunt i 10 sota. A partir d’aquest moment, el mag pot triar la manera més creativa per donar-la a conèixer; dir que nota una energia especial, que li pesa més a la mà, col·locar totes les cartes sobre la taula de cara amunt excepte aquesta que posarà de boca a terra, etc.
3. La suma de les cares de daus que no es veuen
N’hi ha prou amb tenir tres daus (normals) per realitzar aquest efecte.
- Se li lliuren els daus al nen i se li demana que formi una pila amb ells, sense que el mag vegi com els col·loca.
- Quan el mag ja pot mirar, diu que és capaç d’endevinar quant sumen totes les cares dels daus que no es veuen (que són totes les que han quedat en posició horitzontal excepte la d’a dalt del tot).
- El càlcul és molt simple, si es coneix que la suma de les cares oposades d’un dau sempre és 7. Per tant, els costats contraris dels tres daus sumen 21. Cal restar a 21 el nombre que en la pila va quedar cap amunt (per exemple, si a dalt va quedar un 3, el resultat serà 18) i s’obtindrà la suma de les cares de daus que no es veuen.
- Això també el mag ho pot il·lustrar amb l’explicació que pot veure a través dels daus, que hi ha un poder especial que li fa veure el resultat final, etc.
4. El got que travessa la taula
Aquest truc pot ser una mica més difícil de realitzar, però, a canvi, impressionarà més als nens. Es necessiten un got, un tros de paper i una moneda.
Es col·loca sobre la taula la moneda, sobre ella el got de cap per avall i amb el paper s’embolica el got, de manera que ho cobreixi per complet i que, en arrugar-ho sobre ell, quedi amb la seva forma. S’aixeca el recipient embolicat en paper perquè es vegi la moneda i la hi torna a tapar, i es repeteix aquest procediment diverses vegades. Fins que de sobte, no s’aixeca el got sinó que s’aixafa el paper i el got ja no està! Està la moneda sola i el got està sota la taula: l’ha travessat!
El parany consisteix en el següent: en alguna de les ocasions en què s’ha aixecat el got embolicat en paper per mostrar que la moneda seguia allí, s’ha portat el recipient cap a enrere i, com el nen està molt concentrat en la moneda i en l’explicació, no notarà que el mag deixa caure el got sobre les seves cames i que després taparà la moneda solament amb el paper (que manté la seva forma). Amb l’altra mà sosté el got i ho farà aparèixer, per sota de la taula, al moment oportú. Per garantir l’efecte, just abans d’aixafar el paper, pot simular que copeja la taula amb el recipient. Farà el moviment sol amb el paper, clar, encara que s’escoltarà el soroll del got contra la taula… generat del costat d’a baix.
5. Endevinar el nombre que el nen té en la seva ment
Aquest joc solament exigeix que el nen sàpiga sumar i restar, i ho deixarà maravillado. Se li demana que pensi en un nombre qualsevol de l’1 al 10, però que no ho digui en veu alta. Una vegada ho tingui en la seva ment, se li donarà una sèrie d’indicacions matemàtiques: que li sumeix 4, li resti 3, li sumeix 9, li sumeix 2, li resti 5, etc. Els valors a sumar i restar són arbitraris i poden ser tots els que el mag desitgi, fins a l’última indicació, que ha de ser: “Ara resta-li el nombre que havies pensat”. Quan el nen assenyala que ja ho ha fet, el mag li diu el resultat del càlcul total. El petit diu que ha encertat, sense entendre com ho ha fet.
És senzill: el mag porta el compte de les addicions i substraccions que ell mateix ha indicat. No sap, ni necessita saber, el nombre que el nen ha pensat, perquè amb la resta final ho anul·la, i el que queda és el que ell hagi indicat sumar i restar. Per explicar-ho amb un cas pràctic: el petit pensa X, se li demana que li sumeix 8, que li resti 1 i que li resti X. El resultat serà 7, i X pot ser qualsevol nombre. Convé, això sí, anar amb compte de no demanar al nen que resti un nombre major al nombre que té en ment en aquest moment, ja que el més probable és que encara no conegui el concepte de nombres negatius.
Com es pot observar, aquests senzills trucs no solament estimulen el pensament màgic dels nens, també els motiven a practicar matemàtiques i exercitar la memòria. Més endavant, se’ls pot ensenyar a realitzar aquests mateixos trucs, la qual cosa també representarà un estímul per a la seva intel·ligència, la seva memòria i el pensament lateral, a més de permetre’ls entretenir als seus familiars i amics.