El diari Regió 7, a la seva edició del dia dilluns 11 de novembre, es fa ressò del treball que es fa, des de fa temps, a les diferents escoles Vedruna del territori en relació als objectius de desenvolupament sostenible.
Pensar en ciutats sostenibles, en igualtat de gènere o en treball decent per a tothom. Cercar iniciatives que contribueixin a conscienciar i actuar en pro de l’erradicació de la pobresa i la fam, i a favor de l’educació de qualitat. Desenvolupar hàbits i crear impactes a l’entorn del canvi climàtic, la pau i la justícia o la salut.
Aquests són només uns exemples a partir dels 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible que van adoptar tots els estats membres de les Nacions Unides el 2015 com una crida universal per posar fi a la pobresa, protegir el planeta i garantir pau i prosperitat arreu pel 2030.
Els Objectius de Desenvolupament Sostenible afecten molts àmbits, des de les polítiques locals, territorials i globals fins als teixit econòmic, organitzatiu, social i empresarial dels territoris. Però l’èxit passa també per acompanyar les noves generacions a desenvolupar uns hàbits que puguin tenir impactes a curt, mitjà i llarg termini.
La xarxa de centres de Vedruna Catalunya Educació impulsa un projecte amb un full de ruta per als propers anys que té com a finalitat incloure els objectius de desenvolupament sostenible a les aules dels centres del Bages (Vedruna Cardona, Vedruna Artés, Vedruna Sallent, Vedruna Manresa), Berguedà (Vedruna Berga) i Cerdanya (Vedruna Puigcerdà) que formen part del col·lectiu de les 36 escoles del territori català.
Recentment, a l’Espai Mascaró de Vic, seu de la fundació, ha tingut lloc la primera trobada amb impulsors de tots els centres per tal que cada escola elabori la seva pròpia planificació i inclogui els ODS al treball competencial del centre. Els ODS tracten d’anar més enllà d’actuacions específiques en dies concrets. El que es busca és assolir aprenentatges, generar impactes i desenvolupar hàbits. A la trobada van col·laborar-hi algunes entitats com ara “Mou-te pel Mar”, que impulsa el plogging a través d’una app -twinapp-, i Polititza’t, una plataforma sorgida de la Universitat Pompeu Fabra que va fer unes dinàmiques a l’entorn de la pau, la justícia i les institucions sòlides.
Per a l’equip de Vedruna Catalunya això no és nou, ja que fa temps que té traçat en el seu Projecte Educatiu un itinerari de sostenibilitat i de pastoral que inclou molts dels objectius que persegueixen els ODS. La majoria de nens i joves de les aules d’avui, les denominades generacions Zeta i Alfa, ja estan molt compromesos amb tot el que afecta la societat i els seus impactes, i educadors i educadores es mostren confiats que, junts i amb la participació dels alumnes, els fruits d’aquest treball seran generosos.
Si voleu llegir la notícia sencera, consulteu el següent enllaç:
https://www.regio7.cat/educacio/2019/11/11/objectius-desenvolupament-sostenible-aules/579140.html