Atenció al públic:

8h - 13h / 15h - 17h

C/ Carme, 16

08271 Artés

938 305 212

a8000220@xtec.cat

JOCS PER LLEGIR, ESCRIURE I DIVERTIR-SE CONFINATS

Les paraules ens obren un món de pensament i diversió des de ben petits, és per això que, us proposem jocs que faran que els més petits estimin les lletres, els llibres, la lectura i l’escriptura.

Agafeu paper i boli i preneu nota d’aquests jocs amb paraules que poden ser molt útils per a nens i nenes de totes les edats!

PRIMERÍSSIMS LECTORS I ESCRIPTORS!

Els que tot just s’inicien en la lectoescriptura necessiten idees per no perdre l’hàbit i mantenir la motivació per agafar paper i llapis i escriure les seves paraules pròpies.

Jocs de pistes, per casa: Els adults farem que els petits trobin notes que els adrecin a la pista següent i hagin de llegir-la. Després, caldrà que siguin ells els qui posin pistes als grans, i així hauran d’escriure.

Deixar missatges sorpresa per casa: Aniran dirigits als diferents membres de la família per racons inesperats de la casa. Hem de fer que en trobin, per exemple, al mirall del lavabo, sota el coixí o sota la dutxa. Poden ser missatges, rodolins o paraules afectuoses.

Escriure a parents i amics: Segur que trobem a faltar molta gent! Ho podem fer amb formats més tradicionals, com ara cartes o postals, o bé escriure correus electrònics.

Fer la llista del que cal comprar: Que siguin ells els que escriguin tot el que fa falta a casa.

Escriure receptes de cuina: Sobretot, cal que ens agradin, i també cal que després la fem.

Fer una llista de llocs on volem anar: Quan puguem sortir de casa, esclar.

Bingo de relacionar paraules: És un joc per fomentar la lectoescriptura que es pot adaptar a totes les edats. Com s’hi juga?

  1. Agafem un Memory, per exemple, i fem cartolines amb les paraules. O bé el fem nosaltres mateixos: dibuixem objectes i coses que ens agradin i ho retallem, i també escrivim les paraules i les retallem
  2. Cadascú té el seu taulell, amb imatges diferents.
  3. Un dels jugadors treu les paraules de la bossa:
  • Si es tracta d’un jugador o jugadora de 5 anys, diu les lletres de la paraula. Si la resta ho endevinen, miren si la tenen.
  • Si el nen o la nena que treu la paraula de la bossa té 8 anys, pot dir amb quina lletra comença i amb quina lletra s’acaba, i la resta de jugadors l’han d’encertar i comprovar si és entre les seves imatges.
  • Si el nen o nena és més gran, pot descriure la paraula i els i les altres l’han d’endevinar, abans de comprovar si la tenen.

Què potenciem amb aquest joc? Les habilitats socials, la paciència, l’atenció, la vocalització de paraules, el so de les lletres…

“Què hi veus a la foto?” Agafem una fotografia i mirem de respondre per escrit, amb una frase, cadascuna de les preguntes que ens farem. Qui és? Què esta fent? On és? Ho podeu fer amb qualsevol imatge; per exemple, la foto d’una revista o que tingueu a casa.

Jugar a fer el diccionari: Triem una paraula o objecte. L’infant ha d’escriure la definició real copiada d’un diccionari i, després, escriure d’altres definicions inventades. L’adult haurà d’endevinar quina era la definició real i quines les inventades.

IDEES I PROPOSTES PER ALS QUE JA SÓN UNA MICA MÉS GRANS!

Imaginar i crear històries: Més enllà dels jocs, aquests dies els podem convidar a escriure relats propis. Només cal decidir si volem participar en algun dels concursos de Sant Jordi que es proposen des de biblioteques, entitats municipals o llibreries i triar si ens decantem per la poesia o la prosa. I participar-hi.

Un butlletí de notícies: Si els costa deixar anar la imaginació, la informació és una bona solució. També pot ser un butlletí de ràdio o de televisió.

  1. Cal triar tres o quatre esdeveniments dels darrers dies. Per exemple, si heu cuinat una recepta i s’ha cremat o ha quedat deliciosa, experiments científics que s’hagin fet a casa o jocs de taula.
  2. L’infant ha de redactar el que ha passat, quins n’han estat els protagonistes i com han acabat els fets.
  3. Ho enregistreu, ja sigui amb vídeo o només en àudio.
  4. Hi podeu posar música de fons o ho podeu il·lustrar amb imatges complementàries. I fins i tot incloure-hi entrevistes amb els protagonistes!
CreaEscola Quality Certificate for Education Website