La Tutoria és un espai de reflexió, d’instrospecció i d’intercanvi d’opinions i d’emocions entre el tutor/a de l’aula i el grup-classe. És per això que és un bon moment per afavorir la realització de dinàmiques de cohesió grupal.
Entenem per cohesió l’acció i l’efecte de reunir-se les coses entre si, la cohesió implica algun tipus d’unió o enllaç. Pel que fa a la cohesió grupal ens referim a mantenir-se units, tot compartint la identificació dels membres del grup amb les seves metes, valors, normes i costums.
Per tal d’assolir una bona cohesió de grup és necessari treballar un seguit d’habilitats socials. Les habilitats socials són una sèrie de conductes i gestos que expressen sentiments, actituds, desitjos i drets de l’individu, sempre d’una manera adequada. Si dominem aquestes habilitats podrem aconseguir satisfaccions en l’àmbit de les relacions entre companys/es. Així doncs, per tal que es doni la cohesió del grup és molt important tractar:
- la relació entre els companys i les companyes
- la cooperació
- la valoració personal i col·lectiva
- la confiança mútua del grup
- la disminució de la por
- les relacions interpersonals
- els prejudicis i les opinions negatives
Durant el curs, tant a 5è com a 6è, hem dut a terme diferents dinàmiques de cohesió de grup per tal de treballar tots aquests aspectes abans esmentats i propiciar un un bon clima entre els companys/es de la mateixa classe o entre els companys/es de l’altra curs del cicle.
Unes dinàmiques que s’han dut a terme a la mateixa classe, durant una sortida o amb la participació d’un agent extern. De totes elles n’hem obtingut bons moments i també alguns beneficis.